Johannes Hansen Lind // Født 20.02.1846
Johannes Hansen Lind var fader til tandlæge dr. Gustav Johannes Lind, stifteren af blandt andet kunstmuseet Trapholt.
Slægten har haft stor betydning for familien Lind. Den ældste forfader kan spores tilbage til bonden Tue fra Fjelstrup, født omkring 1460. Navnet Lind blev synonym for slægten efter 1745, hvor Oluf Hansen ”Lind” overtog gården Lindgård. Det var dog først i forbindelse med den kongelige forordning i 1771, der påbød at alle børn blev skrevet i kirkebogen med sit slægtsnavn, at navnet Lind blev det officielle slægtsnavn.
Johannes Hansen Lind, født 1846 på Lindgård, var niende barn af en børneflok af ti. Han blev beskrevet som en kultiveret og belæst mand med en meget æstetisk fornemmelse, som desuden interesserede sig for historie og litteratur. På lystgården Mejersminde, som Johannes købte i 1875, dygtiggjorde han sig blandt andet inden for mælkeproduktion og blev i 1880’erne kvalitetsgodkendt til at sælge mælken som børnemælk.
Det var ligeledes på gården Mejersminde, at Gustav Johannes Lind voksede op. Man kan forstille sig, at hans faders interesse for kultur har haft indflydelse på Gustavs egen kulturelle interesse. Men ifølge ham selv, var det i forbindelse med sin tid på latinskolen, at Gustav Lind fik øje for billedkunsten, idet han her lærte om form og linjeføring, om farveharmoni og komposition, som han siden hen brugte, når han besøgte alverdens museer.
Gustav Lind startede med at uddanne sig som boghandler i 1902, men blev to år senere ramt af børnelammelse og måtte afbryde sin uddannelse. Da han igen var rask, valgte han at starte på tandlægehøjskolen for at uddanne sig til tandlæge. De efterfølgende år var han bosat forskellige steder i udlandet, hvor han videreuddannede sig og endte med at få tandlægepraksis i Holland.
I 1936 byggede han et sommerhus i Strandhuse, der fik navnet Trapholt, men valgte i 1945 at ændre sommervillaen til helårsbolig, hvorefter han og hans hustru flyttede tilbage til Danmark. I 1964 blev Gustav syg. Den børnelammelse, han blev ramt af som ung, var vendt tilbage. Dette var en af grundene til oprettelsen af Trapholt-fonden. I 1972 blev boligen Trapholt samt den omliggende æbleplantage Trappergården stillet til rådighed for Kolding Kunstforening. Et nyt museum var hermed skabt.